Skip to main content
Submitted by Anonymous (not verified) on 28 November 2009

Kurd siyasiler, ozelliklede mevcut Apo-Pkk blogu haricinde kendilerini bizzat kendilerince ya da uygun tabirlerle "milli" zeminde gorenler,dusmanin Kurd meselesini bizatihi kendi aralarinda tartisilmasini legal platformlara tasidigi oranda, bu defa da Kurdlerin dogal birliklerinin desilme operasyonunu hizlandiracaklarini gormek zorundalar; siyasi arenaya dalma dusuncesini tasiyanlar icin israrla belirtmek isterim bu olguyu.

Daha evvelki tarihlerde dusman, malum milli kimligimizi resmi degil, asagilama amacli fiskos bazinda kendi kitlelerine fisildiyordu.

Kurd milletinin varliginin inkari, haliyle Kurd'un farkliklarininda ortaya cikarilmasini dusman gozuyle engelliyordu.

Ama o zahiri olmakla beraber, bize milyonlarca asimile Kurdun Turklesmesine yol acan giz perdesi ortadan kalkmis bulunuyor.

Bu noktada Kurd siyasiler, varsa elbette entellektuelleri, dil bilimci , tarihci vs olmaya hevesliler, muthis bilgi araclariyla kendilerini techiz etmek zorundalar.
Unutulmasin,gercekler, populizm gibi sacmaliklara yaslanmayi marifet belleyen ve durumlarina-yazilarina bakildiginda hemen tum analizlerinden koyluluk fiskiran Kurd siyasilerin ekseriyetinin bilgi-beyan dagarciklarina terkedilmeyecek kadar ciddidir.

Zazaca, Kurmanci ile Sorani'nin birbirlerine Ingilizce ile Almanca kadar yakin, bir o kadar da uzak oldugunu konuyla ilgilenebilecek kapasiteyi tasiyan ve merak edenlere duyurmakla ise baslayayim.

Bam telinin elbette uc farkli lisan konusan halkin nasil olupta ayni millet olabilecegi kisim oldugu belli.

Korkacak, endiselenecek bir sey yok; Cin de bile ayni irka mensup milletin kucuk te olsa bir kismi " Cantonese- Kanton" dili konusuyor ve cogunluk dili olan mandarin'i konusanlarla anlasamiyorlar.

Gercekleri " iman ve inanc" degil, bilgi kanaliyla ogrenmek, nakletmek durumundayiz.

Bir cok insanin Apo'yu Mit ajani, PKK'yi Mit kurulusu gormesi gibi mantiksal delillerden ziyade inancla aciklanabilecek turde metodoloji kullanimi, zaza-kurmanc-soran dilleriyle ilgili tum akil yurutmelerde, dusmanin elinde oyuncak ve rezil olmaya mahkum bir pozisyona Kurd vatanseverlerini, konuyla ilgili hazirliksiz aciklama yapabilecek durumda olanlarin yuzunden , dusurebilir !

Kurd milletini olusturan halk toplulklarinin ayniligi, kendini Turk goren ya da kabullenenlerinkinden daha gercektir.

Cekik gozlu bir asyali ile sarisin bir slav bosniyak-bulgar turku ile, kapkara kivircik sacli adali veya Arap ile, yine bir laz veya terekemenin, tatarin,cerkesin, cingenenin yaninda Kurd milletinin farkliligi, tastamam ayni Kurdluge tekabul eder.

Milli birligimize- ortalikta zaten henuz bunun siyasi isaretleride yok ama hic olmazsa dogal olani hala mevcut- bize eninde sonunda bozucu-yikici bir plan olarak dusmanca dayatilacak olan bu gercegi, simdiden bilgi ve akilla karsilayip, tam tersine dusmanin Turkluk teranelerinin zirva oldugunu onlarin yuzune vurabilecek ortami saglamaliyiz.

O gunler de geliyor; ama bunu gerceklestirebilecek kafa yapisi " Turk, Kurd, cerkes,Gurcu, Arap, Bosnak, Arnavut vs kardesiz, hepsinin hakki var" ahmakligiyla
ulkenin yerlisi Kurd'u. ulkemize ithal muhacirlerle ayni hak duzeninde tutanlar olmayacaktir.

PKK, Dtp ile bunlara taban tabana zit ve milli oldugunu iddia eden bir cok eski siyasininde bu ortak zirvada birlestigi malum.

Soyle dusunelim; ulkemizde milyonla ifade edilen bir Arnavut asilli turk kitlesi var; bu adamlarin tam 3 , yaziyla uc tane devletleri var. Arnavutluk, Karadag ve Kosova.

Bu adamlar kendi ulkelerinde olsalardi, orada buyuk ihtimalle Arnavut milliyetcisi olacaklardi. Ama bizim vatanimizda bize karsi Turk irkciligi-milliyetciligi yapiyorlar. Adina cerkes denenlerin cecen-adige-kabartay ozerk bolgeleri ile Abhazya-osetya gibi- hatta bir tanesi kuzey ve guney olmak uzere iki adet- devletleri var. ozellikle cecenler Ruslara karsi milli bir savas veriyorlar. Ama ulkemizdeki cecenler'den, oraya gidip Ruslara karsi birer cecen milliyetcisi olarak savasanlar var ve bunlar tekrar anadolyua kurdistana donduklerinde bu defa bize karsi Turk irkciligi yapiyorlar. Ha keza en az uc adet ozerk-bolge devketcigi bulunan tatarlar gibi.

say say bitmez.

Kurd vatanseverleri dusmanin bu yonunu iyi degerlendirmek zorundalar. Yarin bir gun " bize" lazim olacak, inanin buna.

Dolayisiyla, ikide bir ortaya atilan zazacilik lafindan urkuntu duymamak icin, meseleye vakif olmaktan baskaca bir care yok.

Unutulmasin, isitilan konu, nufusla ilgilidir. Eger kurmanc nufusu zazadan az olsaydi, bu defada ortaya ikide bir kurmanccilik cikmak zorundaydi.

Bugunlukte bu kadar olsun bakalim.

selam ve saygilar benden

Canbek

Anonymous (not verified)

Sat, 2009-11-28 12:34

Almanya, italya...vb. devletler, uluslasma sürecine gittiklerinde; cesitli kabilelerini birlestirdiler. Bu kabilelerin hepsi Almanca konusuyorlardi ama konustuklari Almanca birbirinden farkliydi. Hatta öyleki, farkli birer dil´di aslinda fakat birlesmenin etkisiyle nüfusu en yogun olan Alman kabilesinin dili, Almanlarin yüksek Almancasi oldu. Italya, Fransa...vb. ülkelerdede benzeri durumlar yasandi. Kürdistan´da ise o dönemlerde ayni durum gerceklesseydi, biz su an yüksek Kürtce diye, Kurmanciyi kullanacaktik cünkü nüfus cogunlugu Kurmanclarda. Zazaki, Sorani, Luri... ise bölgelerinin, Kürtcesi olarak gececekti yani diyalekt denilecekti.Tipki günümüzdeki Almanyadaki rastlanan durumlar gibi, iki Alman´in birbirini tercüman vasitasiyla anlayabilmesi gibi. Eger o dönemde Kürdistan kurulsaydi, Zazakide, Soranide... simdikinden daha canli yasayacakti cünkü özgür bir ülkenin özgür ve birinci sinif vatandaslarinin dili olacakti ama Kürtler bunu basaramadilar. Burda yasanan tartismalardada görüyoruz neden basaramadiklarini.Sonucta; zazaki, kurmanci, sorani... dillerinin sorunu 21.yy´la kaldi. Dolayisiyla, yüksek Kürtce artik; ortak yaratilacak bir Kürt dilinden gecer. Bunu yapabilmemiz icinde, cenelerimizden öte; beyinlerimizin, ellerimizin, kalemlerimizin, computerlerimizin, akademisyenlerimizin...calismasi gerekir.

Sorun dil mi? O zaman dili bilmek lazım. Kürdçe denilen dilin Kürdçe olmadığını ve bir dizi İrani dil (Soran, Kurmanc ve Zaza) olduğunu ve bunlara yanlıkla Kürd denildiğini biri söylüyorsa. Burada bir sorun var. Dünyayı turlamanın hiç bir alemi yok. Genel bilgi açısında bir şey ifade eder, ama bizim bu tartışmamızın esasına ilişkin hiç bir getirisi yok. Zaza, Kurmanc ve Soranların ayrı dilleri konuştuğunu söyleyen arkadaşlar, eğer bu üçünü de bilmiyorlarsa, zırvalamaktan başka bir şey yapmıyorlar. Önce kimse mecbur değil, bildiği yada bilmediği her konuda kalem salamaya. Birinin bir uzmanlık alanı varsa o konuda yazsın. Sorun dil olunca bir dilin D'sini dahi bilmeyen biri o dil hakkında uzman kesiliyorsa zırvalıyor demektir. Ciddiye alınmaz. Sorun Kürd dili olunca Kürd dilinin tarihsel evrimleşmesi üzerine ciddi bir araştırma yapmak lazım. İlk yazılı tekslere gitmek gerekir. Sorun birbirlerini anlamamaksa bu sadece Zaza ve Kurmançlar arasındaki bir mesele değildir. Kurmançlarda birbirini anlamaktan zorluk çekiyorlar. Bir Serhat Kurmacı bir Behdini Kurmanc'ını anlamaktan zorluk çeker. Bir Boti ile Berfirat'ın aynı sorunu var. Merkezi otorite olmayınca her bölge tarih süreç içinde kendi bölgesi ile sınırlı bir dizi yeni kelime üretmiştir. Dil eğitim, ortak pazar dili olmayınca, her ağız farklılaşmaya mahkumdur. Bu durum Dimili içinde geçerlidir. Dersim ve Bingol Dimilileri bir birlerini anlamaktan zorluk çekerler. Ama, diğer yandan bir Dersimli ile başka uzak bölgelerdeki bir Dimili'nin daha fazla ortak anlaşılır kelimeleri olabiliyor. Kürdistan'ın diğer bölgelerinde de benzer durumlar yaşanıyor.. Soranice'nin Irak rejimleri döneminde eğitim dili olmasından dolayı bir dizi ağızlar aşılmıştır. Birileri eğer bir konuda uzman değilse, hele sorun sömürge bir milletinin dil ve lehçe sorunu ise uzak durması gerekir. Bu işi uzamnlarına bırakmak lazım. Eğer birileri ilahi bu konuda bir şeyler söylemek istiyorsa, sorumlu davranmalı Zazaca, Kurmanca ve Soranca'yı öğrenmelidir. Kürdçe'yi bilmeyen birinin Kürd dilinin üzerine ahkam kesmesi bir çobanın patlayacıları hazırlayan ve deney yapan bir laboratura girip deney yapması gibidir. Böyle bir durumda vay orada bulunanların haline!!! Bunun ismi ayica mayin tarlasına girmektir. Bir not: Dersimliler kendilerine Zaza ve konuştuklarına Zazca demezler. Biz " So Be" konuşuyoruz diyorlar. Oradaki Kurmançlarada "Here were" konuşuyorlar diyorlarç Onlar için Zazalar Palu ve Bingol şafi Zazaları "Zaza" dır. Ejdehak

نەناسراو (not verified)

Sat, 2009-11-28 20:31

In reply to by Anonymous (not verified)

Sayin Canbek ve diger Arkdaslarim gayet gercekleri ortaya koymuslardir. Dunyanin her yerinde ayni sorunlarin var oldugfunu goruyoruz ,bugun Ingilizcenin dilli degisik siveyle,Almancasi,hatta Turkce nasli oldugundan Kurdistandada Kirmanci ,Zazaki,Sorani konusmalarin temeli Kurtcedir,bugun kurdistanda TC,Sol ve haata cesitli asmilasyon olmus kUrdlerin ve surgune gitmis kurdistandan batiya bunlarin tahrik edici sekilleriyle Zazakiyi bir dil sekliyle yorumlamaya calisanlarin yanildiklari aciktir. Kimse kurdistanda Kurd dilini degisik adlandirmalara bu Halk musaade etmiyecektir. Kurd Ulusunun kendine geldigi bir zamanda bu sekilde tahrik edici guclerin Kurdistanda provaksiyonlar yapmak suretiyle,Kurd halkini bolmeye calisanlarin var oldugunu goruyoruz. Zazaki ,Kirmanci ve Sorani ayni kani bedeni tasidiklarini on binlerce yildir Kurdistan tarihimizin Kurd oldugumuzu ve burda yerlesik gucun kurdlerin oldugunu aciklamistir. Solun uzerimizdeki propganda oyunu bizler bozacagiz,yetrki kurdistanda Kurd dilnin ve bu Ulusun kurd olduguna yurekten inanarak bu savasin arkasinda olalim, Kurd Ulusunu ,dilini,kulturunu,siyasi yapisini parcalamya gucleri bize yetmiyecegi ortadadir. Er gec kurdistan bu egemen guc guruplarindan kurtlacaktir.Kendi bagimsizligini ozgurlugunu ,dilyle yasatacaktir.

Anonymous (not verified)

Sat, 2009-11-28 20:55

In reply to by نەناسراو (not verified)

Kusura bakma yanılıyorsun. Canbeg'in iki yazsını yeniden oku. Ve birde yazdığını tekrar gözden geçir. Yanıldığını anlarsın Selamlar Ejdehak

Anonymous (not verified)

Sat, 2009-11-28 21:33

In reply to by Anonymous (not verified)

Sayin Ejdehak, eskiden dili olan konusuyor derlerdi kompitör ciktigidan beri bu söz yerini Alfebeyi bilen tuslara vuruyora dönüstü allah akil fikir versin bu arkadaslara masallahlari var her konuda uzmanlar üstüne üstlük ikidebir bilimseliktende dem vururlar buda yetmez kendi yetmezliklerini baskalarini kücümsemekle asacaklarini sanirlar kimi kardeslerimizde ne olup bittigini kavramadan, belkide yazilanlari okumadan, belkide okuyupta anlamadan oluorta paye dagitmayi vazife bilirler. sekilde görüldügü gibi isimiz zor kim neye inaniyorda inandiginin ardindaki ilahi güc yardimcilari olsun biraz oportunistce oldu ama bayram bayram kimsenin kalbini kirmak gerekmiyor. iyi bayramlar bol et yemeler

Sayin Ejdehak, Haklisin,ancak benim bahs etmek istedigim sudur Kurd dilli tektir.burda Zazaki ,Kirmanci ve Sorani ayni dilin bir noktada olustrugudur. Kurd dilli uzerinde son gunlerde ozellikle Zazakiyi siz kurd degilsiniz sizler ayri bir etniksiniz seklinde Kemalistler,Fasist gucler,Asmilasyona ugramis olanlar ve Sol kanadin tahriklerinden bahs etmekteyim. Okudum hakli oldugunuzu soylerim, Saygilarimla selam Spasss

Anonymous (not verified)

Sat, 2009-11-28 22:37

Uzmanımıza bak yine neler söylüyor? "Zazaca, Kurmanci ile Sorani'nin birbirlerine Ingilizce ile Almanca kadar yakin, bir o kadar da uzak oldugunu konuyla ilgilenebilecek kapasiteyi tasiyan ve merak edenlere duyurmakla ise baslayayim." İşte burada gülerler. Kendi anadilinin bir lehçesini dahi bilmeden dil üzerine konuşmaya başladınmı bu hale düşersin. Sorani, Kurmanci ve Zazacanın durumunu Almanca ve İngilizce'nin yakınlığı ve uzaklığına kadar götürebilir. Çünkü hepsi kendisine yabancı. Bunun bir başka ismide kendi kendine yabancılaşma daha ileri götürürsek ulusal yabancılaşma sözkonusudur. Bir Kürd bireyi kendisi için böyle bir şey söylerse bir diyeceğim olmaz. Burada söz konusu olan Kürdlerdir. Kürdleri kalıplara koymaya çalışıyor. Canbegin bilmediği bir Kurmanc bir Soran televizyonunu seyrederken anlıyor. Ayrıca, iyi Kurmanci bilen bir Kürdün Güney Kürdistan'da anlama sorunu yok. Bu almanca ve ingilizce meselesi tam saçmalık. Çünkü bu iki dil çok faklı, bir alman ve bir yıllarca uğraşıdan sonra birbirlerinin dilini anlayabiliyorlar. Canbeg hızını almıyor: "Bam telinin elbette uc farkli lisan konusan halkin nasil olupta ayni millet olabilecegi kisim oldugu belli." al saçmalığı : 3 dili bir millet. Millet kavramına canbekce bir tahlil. Birde örneğine bakın: "Korkacak, endiselenecek bir sey yok; Cin de bile ayni irka mensup milletin kucuk te olsa bir kismi " Cantonese- Kanton" dili konusuyor ve cogunluk dili olan mandarin'i konusanlarla anlasamiyorlar." Irk ve milleti de karıştırmaya başladı. Eğer ırk varsa tabi... Bu kafaya mesele bırakırsa tüm Afrikanın aynı dili konuşması gerekir. Yada sarı "ırkın" Çindeki beyaz "ırk" iki dil konuşuyormuş? Canbeg işe ters girince her şey karışmaya başlıyor. Irk, dil, millet vb... Canbege bir tavsiyem şu Apo Mapo, Kürd vb.. hikayeleri bırak bir Kürd lehçesi, dil süreçler ve milletlerin oluşum süreçlerini incele... Bir kaç yıl sonra buluşmak üzere Yezdan seni korusun

Add new comment

Plain text

CAPTCHA This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.